Sposoby na nieśmiałość

01-03-2022

Nieśmiałość w mniejszym bądź większym stopniu dotyka każdego z nas. Niewielka ilość nieśmiałości jest całkowicie normalna i nie jest to powód do zmartwień czy też niepokoju. Niekiedy jednak nieśmiałość zaczyna robić się problematyczna, powodując trudności w codziennym funkcjonowaniu. Osoby zmagające się z nieśmiałością boją się zazwyczaj różnych sytuacji społecznych, a także kontaktu z ludźmi, przez co nie mogą swobodnie realizować swoich celów i potrzeb.

 

Obawiasz się kontaktu z innymi ludźmi? Czujesz wewnętrzny lęk przed wystąpieniami publicznymi? Unikasz spotkań towarzyskich? Jeżeli na wszystkie pytania odpowiedziałaś/eś twierdząco, to znak, iż możesz zmagać się z nieśmiałością. Zazwyczaj unikasz dużych imprez, w większej grupie odczuwasz zakłopotanie, starasz się wycofywać z każdej podobnej sytuacji. Towarzyszą Ci irracjonalne myśli, często przewidujesz same niepowodzenia, nie dostrzegając żadnych pozytywów. Jak sobie z tym poradzić? Poniżej znajdziesz kilka sposobów na nieśmiałość.

 

Dbaj o poczucie własnej wartości

Nietrudno spostrzec, iż osoby świadome swoich mocnych i słabych stron, które wierzą w swoje możliwości i dbają o poczucie własnej wartości, są zazwyczaj osobami, które nie znają tej cechy charakteru, jaką jest nieśmiałość. Jednostki mające wysokie poczucie własnej wartości idą przez życie z podniesioną głową, starając się zwracać uwagę na pozytywy. Zacznij brać z nich przykład.

 

Nie stawiaj dużych wymagań wobec siebie, gdyż możesz im nie sprostać, co tylko pogłębi Twoją niską samoocenę. Zacznij od poznania swoich zalet i wad. Zastanów się nad dotychczasowym życiem i zadaj sobie pytanie jak to życie ma dalej wyglądać. Co trzeba zmienić i jak tego dokonać? Co może Ci stanąć na przeszkodzie? Wyznacz sobie cel i zacznij działać. Ciesz się z każdego osiągnięcia, nawet tego najmniejszego. Skupiając się na konkretach zapomnisz choć na chwilę o swojej nieśmiałości.

 

Nie bądź zbyt surowy dla siebie. Przeanalizuj daną sytuację i postaraj się znaleźć źródło niepowodzenia, nie szukaj przyczyny porażki we własnej osobie. Może w tej konkretnej sytuacji wzięłaś/wziąłeś za dużo na swoje barki? A może wydarzyło się coś, co rozproszyło Twoją czujność? Nie zakładaj z góry, że jesteś beznadziejna/y i nic Ci nie wychodzi. Każdemu może się powinąć noga. Najważniejsze, aby nauczyć się wyciągać wnioski.

 

Aby zadbać o poczucie własnej wartości musisz pamiętać o otaczającym Cię środowisku. Zauważ, co ma na Ciebie negatywny wpływ i staraj się to omijać. Zacznij przebywać w miejscach, które pozytywnie Cię naładują. Spotykaj się z ludźmi, których lubisz, przy których czujesz się swobodnie, bez krępacji. Rozwijaj się i szukaj nowych tematów do rozmów. Podczas konwersacji poruszaj zagadnienia, które są Ci dobrze znane, w których możesz wykazać się wiedzą. Naucz się cieszyć z towarzystwa otaczających Cię ludzi i zapomnij o ich unikaniu. Na początku możesz czuć się onieśmielony, jednak gdy poczujesz, że stoisz na dobrze znanym Ci gruncie, zadanie będzie ułatwione i z czasem na pewno staniesz się pewniejszy siebie i wrzucisz na luz.

 

 

Otwórz się na ludzi

Walcząc z nieśmiałością musisz wyjść ze swojej strefy komfortu. Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Zacznij od małych kroków, żeby móc świętować swoje małe zwycięstwa. Na początek możesz zapytać pierwszego napotkanego przechodnia o godzinę. Stań na przystanku i podpytaj innego pasażera o nadjeżdżający autobus czy też tramwaj. Upiecz ciasto lub kup coś w sklepie i poczęstuj ludzi, którzy z Tobą pracują, nawet jeżeli ich nie znasz czy też nie macie zbyt dużego kontaktu. Zacznij oswajać się z takimi małymi zdarzeniami, żeby móc iść dalej. Zaproponuj wyjście integracyjne z pracy czy też zaproś współpracownika na kawę lub do kina. Pytaj o rzeczy, nawet jeśli w danej momencie ich nie potrzebujesz.

 

Kolejny krok to osoby, przy których Twoja nieśmiałość uaktywnia się najmocniej. Może być to osoba, która strasznie Ci się podoba, jednak wstydzisz się jej tak bardzo, że ciągle jej unikasz. W takiej sytuacji zacznij od zwykłego przywitania, gdyż sam fakt spotkania twarzą w twarz może być trudny. Przygotuj się dobrze do dalszego spotkania. Ułóż sobie scenariusz w głowie, żeby być jak najbardziej pewną/ym siebie. Nie odwlekaj niczego w nieskończoność. Zaryzykuj, zaproś sympatię na kolację czy też zwykły spacer. A nóż się uda. Jeśli nie, nie załamuj się, to przecież nie jest koniec świata. Zapytaj o powód i potraktuj to jako naukę na przyszłość.

 

Poznaj swoją nieśmiałość

Chcąc podjąć walkę z nieśmiałością, najpierw musisz ją poznać. Pomyśl, co sprawia, że jesteś nieśmiała/y? W jakich sytuacjach najczęściej Cię to spotyka i z jaką częstotliwością? Jak się wtedy czujesz i w jaki sposób zachowuje się twoje ciało? Jakie myśli wywołuje Twoje onieśmielenie? Przez kogo czujesz największe onieśmielenie? Jakie myśli i obawy towarzyszą Ci podczas wydarzeń, które wzbudzają w Tobie onieśmielenie? Czy te obawy kiedyś się sprawdziły?

Lubisz oglądać filmy i teatr, ale zamiast wybrać się na seans do kina, omijasz to miejsce szerokim łukiem, gdyż możesz się tam spotkać z ludźmi. W konsekwencji takiego myślenia wybierasz więc domowe zacisze i oglądasz coś w samotności. Czujesz onieśmielenie spowodowane przez osobę Twojego szefa, dlatego nigdy nie poprosisz go o podwyżkę, choć już dawno Ci się ona należy. Unikasz więc wszelkich kontaktów z nim i innymi pracownikami, nie narażając się na dalsze onieśmielenie.

Znajdź sfery życia i sytuacje, w których towarzyszy Ci nieśmiałość. Najczęściej jest to praca, szkoła, nowe środowisko, kontakt z obcymi ludźmi. Określ nawyki i zachowania, które wzmagają poziom nieśmiałości i ułatwiają jej rozwój. Bądź szczery i jak najbardziej szczegółowy. Poznaj siebie, swoje lęki i obawy. Pozwól sobie poznać z bliska nieśmiałość, która utrudnia Ci funkcjonowanie w codziennym życiu. Nie musisz się spieszyć, masz czas. Załóż dziennik i spisuj każde spostrzeżenie. Jednak aby dobrze poznać swoją nieśmiałość, musisz zacząć od poznać samego siebie. Znajdź rzeczy, które najbardziej w sobie cenisz i bądź z nich dumna/y. Z drugiej strony zwróć uwagę na cechy, których nie lubisz. Zadaj sobie pytanie co należałoby zmienić, a co może zostać takie, jakim jest i naucz się z tym żyć. Zacznij świadomie przemierzać przez życie, akceptując to, jaką jesteś osobą.

Kiedy poznasz już wszystkie sfery swojego życia, sytuacje czy też ludzi, którzy potęgują w Tobie nieśmiałość, możesz zacząć działać. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ wymaga to od Ciebie robienia rzeczy, których boisz się najbardziej. Zmień swoje nastawienie i zażegnaj strach. Możesz zostać odrzucony lub też znaleźć się w niezręcznej sytuacji, ale dzięki takim działaniom stawisz czoła nieśmiałości i zmienisz się w osobę, która nie ma problemu z kontaktem z innymi ludźmi.

 

 

Stosuj techniki relaksacyjne

 

Ćwiczenia oddechowe są świetnym narzędziem do walki ze stresem, który może powodować nieśmiałość. Kiedy czujesz, że ciało odmawia Ci posłuszeństwa, ponieważ znalazłaś/eś się w sytuacji stresowej – złap głęboki oddech i na chwilę wyłącz myślenie. Zapomnij o świecie, który Cię otacza i o ludziach, którzy mają negatywny wpływ na twoją osobę. Wsłuchaj się we własny wdech i wydech. Oddychaj spokojnie, łap w płuca jak najwięcej powietrza i powoli je wydychaj. Świadomy oddech pomoże Ci rozluźnić umysł i ciało.

Świetną techniką radzenia sobie z nieśmiałością może okazać się medytacja. Praktykując ją codziennie, nawet przez 5 minut, uzyskasz kontrolę nad własnym ciałem i umysłem. Medytując, oswoisz się ze swoimi emocjami i myślami, które towarzyszą Ci w danej chwili. Skupiając się na teraźniejszości, zapomnisz o snuciu czarnych scenariuszy, ucząc się odpuszczać i świadomie przeżywać życie.

Niewidzialna nieśmiałość
Będąc osobą nieśmiałą, często odnosisz wrażenie, że cały świat patrzy na Ciebie i czeka, aż popełnisz błąd i zostaniesz poddany ocenie. Nic bardziej mylnego. Każdy z nas ma swoje życie i swoje problemy. Nie snuj teorii spiskowych, nie analizuj, nie doszukuj się rzeczy, których nie ma, nie stwarzaj sobie problemu na siłę. Nie jesteś jedyną osobą na świecie. Dla otoczenia twoja nieśmiałość jest bardzo często niewidoczna i wszystko leży w Twoich rękach, czy zostanie ona zauważona przez innych. To ty odpowiadasz za to, jak będziesz postrzegany przez innych. Tak naprawdę wszystko siedzi w Twojej głowie. Jeżeli nauczysz się odpowiedniego podejścia do nieśmiałości, przestanie być ona widoczna. Jeżeli już na samym początku pokażesz się ludziom z głową podniesioną do góry, każdy odbierze Cię jako osobę pewną siebie, a nieśmiałość odejdzie w zapomnienie.

Dlaczego terapia online z trzymsie.pl?

Pomożemy Ci wygrać z lękiem, natręctwami, depresją, chorobą afektywną dwubiegunową, zaburzeniami odżywiania, uzależnieniami oraz traumami. Wesprzemy Cię także w przypadku problemów związanych z relacjami z innymi, niską samooceną, brakiem motywacji, stresem czy bezsennością, w momencie ważnych zmian życiowych takich jak emigracja, macierzyństwo czy poszukiwanie nowej pracy i trudnych sytuacjach życiowych. Prowadzimy psychoterapię online w nurcie poznawczo-behawioralnym, gdyż jesteśmy przekonani co do jej skuteczności. Jedna sesja terapii trwa 50 minut i kosztuje 140-180 zł.

W trzymsie.pl lubimy konkrety. Naszym celem jest, aby skutecznie pomóc w Twoim problemie.

Umów się na sesję