Poradnik psychologiczny na czas pandemii

25-04-2020

Czas izolacji z powodu pandemii koronawirusa to ogromne wyzwanie. Chcemy wspiera─ç Was w tym trudnym okresie, dlatego na naszym Facebooku organizujemy liveÔÇÖy z psychologami, na kt├│rych rozmawiamy o tym, jak poradzi─ç sobie ze swoimi emocjami i problemami, kt├│re napotykamy w czasie pandemii.

 

Zagadnienia poni┼╝ej to odpowiedzi na najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania podczas naszych spotka┼ä online. Znajdziecie tu kilka prostych metod pracy ze swoimi emocjami.

 

Porady psychoterapeuty online na czas pandemii

 

Jak radzi─ç sobie z napi─Öciem pojawiaj─ůcymi si─Ö w rodzinie, spowodowanymi tym, ┼╝e wszyscy s─ů nagle razem?

 

ÔŚĆ Daj sobie i innym prawo do bycia napi─Ötym i zez┼éoszczonym. To normalne w tej nienormalnej sytuacji.

ÔŚĆ Zapewnij sobie w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci, cho─ç cz─Ö┼Ťciow─ů odr─Öbno┼Ť─ç (np. po┼Ťwi─Öcaj─ůc kilka godzin w ci─ůgu dnia dla samego/samej siebie).

ÔŚĆ W przypadku konflikt├│w w rodzinie/zwi─ůzku, gdy ju┼╝ najsilniejsze napi─Öcie ust─ůpi, porozmawiajcie, czego oczekujecie od siebie nawzajem i negocjujcie, w jakim zakresie jeste┼Ťcie gotowi do zaspokojenia tych oczekiwa┼ä.

 

Jak utrzymywa─ç kontakt z osobami starszymi, wspiera─ç je na odleg┼éo┼Ť─ç?

 

ÔŚĆ Utrzymuj kontakt telefoniczny i internetowy.

ÔŚĆ Utrzymuj kontakt telefoniczny i internetowy.

ÔŚĆ Zapytaj o ich potrzeby i oczekiwania.

ÔŚĆ Okre┼Ťl, w jaki spos├│b mo┼╝na je zaspokoi─ç w bie┼╝─ůcej sytuacji.

 

Jak sobie radzi─ç, kiedy w obecnej sytuacji kto┼Ť znalaz┼é si─Ö w zwi─ůzku na odleg┼éo┼Ť─ç?

 

ÔŚĆ Zastan├│w si─Ö, czemu odleg┼éo┼Ť─ç od drugiej osoby jest dla Ciebie ci─Ö┼╝ka. Jak j─ů rozumiesz? Co sobie wyobra┼╝asz w zwi─ůzku z roz┼é─ůk─ů? Nast─Öpnie odpowiedz sobie na pytanie, na ile realistyczne s─ů te obawy. Czy poradzisz sobie, gdyby si─Ö spe┼éni┼éy?

ÔŚĆ Nie podtrzymuj przykrych wyobra┼╝e┼ä i my┼Ťli na temat roz┼é─ůki. Skoncentruj my┼Ťli na innych sprawach.

 

Czy utrzymywa─ç kontakty na ┼╝ywo z rodzin─ů i znajomymi?

 

ÔŚĆ W miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci realizuj zalecenia s┼éu┼╝b. Nawet je┼Ťli my sami i nasi bliscy nie zachorujemy, mo┼╝emy pe┼éni─ç rol─Ö nosicieli i przekazuj─ůcych chorob─Ö.

 

Co mog─Ö zrobi─ç, aby poczu─ç si─Ö ze sob─ů lepiej, siedz─ůc ca┼éy czas w domu?

 

ÔŚĆ Zapytaj siebie: ÔÇ×Czego brakuje mi, gdy jestem w domu?ÔÇŁ Po okre┼Ťleniu tej potrzeby zastan├│w si─Ö, w jaki spos├│b mo┼╝esz j─ů zrealizowa─ç. Je┼Ťli nie przychodzi Ci nic do g┼éowy, porozmawiaj o tym z ┼╝yczliwymi osobami: rodzin─ů, przyjaci├│┼émi.

 

Co mog─Ö zrobi─ç, je┼Ťli brakuje mi si┼éy na realizowanie nowych cel├│w, dokszta┼écania si─Ö?

 

ÔŚĆ Zapytaj siebie, jakie znaczenie ma dla Ciebie realizacja tych cel├│w? Czy znaczenie to jest w pe┼éni adekwatne? Czy realizowanie ich sprawia, ┼╝e z jakiego┼Ť powodu czujesz si─Ö gorzej? Jakie masz my┼Ťli zwi─ůzane z t─ů aktywno┼Ťci─ů? Kiedy znajdziesz odpowiedzi na te pytania, ┼éatwiej zrozumiesz, dlaczego d─ů┼╝enie do tych cel├│w mo┼╝e sprawia─ç Ci trudno┼Ťci. ÔŚĆ Opracuj plan dzia┼éania, kt├│ry w bardziej realistyczny spos├│b uwzgl─Ödnia Twoje r├│┼╝ne potrzeby.

 

Jak odzyska─ç poczucie czasu? Jak rozgranicza─ç prac─Ö zdaln─ů i odpoczynek?

 

ÔŚĆ Wyznacz sobie dok┼éadny harmonogram dnia, z okre┼Ťlonymi, realistycznymi godzinami wstawania, posi┼ék├│w, pracy i odpoczynku oraz zasypiania. Po kilku dniach pr├│b jego realizacji stanie si─Ö on bardziej nawykowy.

 

Co zrobi─ç, ┼╝eby przesta─ç my┼Ťle─ç o pandemii przed za┼Ťni─Öciem. Jak si─Ö zrelaksowa─ç i przesta─ç my┼Ťle─ç?

 

ÔŚĆ Gdy pojawi─ů si─Ö takie my┼Ťli, potraktuj je wy┼é─ůcznie jako my┼Ťli, kt├│re nie maj─ů ┼╝adnej mocy sprawczej (podobnie jak fantazje o wygraniu w Lotto). Warto zda─ç sobie spraw─Ö, ┼╝e najprawdopodobniej poradzisz sobie z trudno┼Ťciami, kt├│re Ci─Ö dotkn─ů, wi─Öc nie musisz specjalnie skupia─ç si─Ö na my┼Ťlach dotycz─ůcych martwienia si─Ö i mo┼╝esz nie po┼Ťwi─Öca─ç im uwagi. To trudne, ale mo┼╝liwe.

 

Jak rozmawia─ç z cz┼éonkami rodziny o tym, ┼╝e nie powinni wychodzi─ç z domu dla w┼éasnego bezpiecze┼ästwa? Jak nam├│wi─ç ich do odpowiedzialnego zachowania? Jak pom├│c nastolatkom w radzeniu sobie z kwarantann─ů? Jak sk┼éoni─ç osoby wsp├│┼édziel─ůce opiek─Ö nad dzieckiem do bardziej odpowiedzialnych zachowa┼ä?

 

ÔŚĆ Zapytaj, jakie maj─ů pomys┼éy i potrzeby. Je┼Ťli to mo┼╝liwe, uznaj je za wa┼╝ne i negocjuj ich realizacj─Ö w mniej ryzykowny spos├│b. Unikaj straszenia i zakazywania.

ÔŚĆ W przypadku rozmowy z nastolatkami, warto uzna─ç ich frustracj─Ö za naturaln─ů i prawid┼éow─ů. Je┼Ťli spos├│b jej wyra┼╝ania jest trudny do zniesienia, mo┼╝na wyznaczy─ç precyzyjn─ů granic─Ö zachowa┼ä niedozwolonych. Opr├│cz tego mo┼╝na zach─Öci─ç dzieci, by same opracowa┼éy spos├│b radzenia sobie z napi─Öciem, mieszcz─ůcy si─Ö w wyznaczonych przez nas ramach.

ÔŚĆ Je┼╝eli rozmowa z osobami wsp├│┼édziel─ůcymi opiek─Ö nad dzieckiem nie przynosi rezultat├│w, a dzia┼éania tych os├│b nara┼╝aj─ů je na niebezpiecze┼ästwo, w tej sytuacji istnieje podstawa do wezwania na pomoc s┼éu┼╝b (np. doniesienia, ┼╝e nie s─ů przestrzegane zalecenia).

 

Jak prowadzi─ç terapi─Ö i leczenie psychiatryczne w okresie kwarantanny?

 

ÔŚĆ Objawy zaburze┼ä psychicznych mog─ů ulec nasileniu i by─ç niebezpieczne dla funkcjonowania i zdrowia. W razie niepokoju koniecznie skonsultuj si─Ö z lekarzem prowadz─ůcym lub terapeut─ů. Pomy┼Ťl o┬áterapii online.

 

Jak mog─Ö by─ç bardziej aktywny i realizowa─ç swoje zadania, nie maj─ůc pewno┼Ťci co do dalszego rozwoju sytuacji (sprawy zwi─ůzane z nauk─ů, zawodowe)?

 

ÔŚĆ Og├│lny kszta┼ét sytuacji edukacyjnej lub gospodarczej nie zale┼╝y od nas. Dotyczy on ca┼éego spo┼éecze┼ästwa, wi─Öc decyzje o zmianach b─Öd─ů komunikowane z wyprzedzeniem i najprawdopodobniej dostosowane do reali├│w i ogranicze┼ä. Zamiast martwi─ç si─Ö tym, na co nie masz wp┼éywu, skup si─Ö na sprawach, kt├│re realnie s─ů od Ciebie zale┼╝ne.

 

Pami─Ötaj, ┼╝e podane tu propozycje s─ů jedynie og├│lnymi wskaz├│wkami. Ka┼╝da przed┼éu┼╝aj─ůca si─Ö trudno┼Ť─ç emocjonalna r├│┼╝ni si─Ö od innych. Ma inne przyczyny, inne czynniki j─ů podtrzymuj─ů, a inne ┼éagodz─ů. Dlatego, je┼Ťli powy┼╝sze rady nie oka┼╝─ů si─Ö pomocne, zach─Öcamy do skonsultowania si─Ö z psychoterapeut─ů.

Powi─ůzane artyku┼éy

Dlaczego terapia online z trzymsie.pl?

Pomo┼╝emy Ci wygra─ç z l─Ökiem, natr─Öctwami, depresj─ů, chorob─ů afektywn─ů dwubiegunow─ů, zaburzeniami od┼╝ywiania, uzale┼╝nieniami oraz traumami. Wesprzemy Ci─Ö tak┼╝e w przypadku problem├│w zwi─ůzanych z relacjami z innymi, nisk─ů samoocen─ů, brakiem motywacji, stresem czy bezsenno┼Ťci─ů, w momencie wa┼╝nych zmian ┼╝yciowych takich jak emigracja, macierzy┼ästwo czy poszukiwanie nowej pracy i trudnych sytuacjach ┼╝yciowych. Prowadzimy psychoterapi─Ö online w nurcie poznawczo-behawioralnym, o najlepiej udowodnionej skuteczno┼Ťci. Jedna sesja terapii trwa 50 minut i kosztuje 140-200 z┼é.

W trzymsie.pl lubimy konkrety. Naszym celem jest, aby skutecznie pom├│c w Twoim problemie.

Um├│w si─Ö na sesj─Ö