psychoterapia online dla mlodych mam

Jak świeżo upieczone (i nie tylko) mamy mogą zadbać o swoje zdrowie psychiczne?

Szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko. Znasz to zdanie? Jest bardzo prawdziwe, stan matki wpływa na stan dziecka. Jednak nie zawsze to jest takie proste.

Macierzyństwo, choć jest szczególną przygodą, jest też wysiłkiem emocjonalnym. To bycie w stałym kontakcie, w bliskiej relacji. Nieustanne pozostawanie w czujności na czyjeś potrzeby i duża zmiana dotychczasowego życia. To wszystko może sprawiać, że młoda mama, aby zachować dobre samopoczucie, musi szczególnie o nie zadbać.

Dlaczego młodym mamom tak trudno zadbać o siebie?

● Bo mają na to bardzo mało czasu. Żeby młoda mama zadbała o siebie, potrzebuje konkretnego planu i organizacji.
● Niemowlaki potrzebują obecności opiekuna. Aby młoda mama mogła zadbać o siebie, musi mieć kogoś, komu może z zaufaniem powierzyć swoje dziecko.
● Mamy czują się odpowiedzialne za swoje dziecko i wierzą, jeśli dadzą z siebie wszystko, ich dziecko będzie dobrze zaopiekowane.
● Bo w ich otoczeniu inne młode mamy o siebie nie dbają.
● Czasem nosimy w sobie przekaz, że macierzyństwo jest równoznaczne z całkowitym poświęceniem się, a nie zawsze tak musi być.

psycholog dla matek

Jak widać, trudów jest sporo, ale warto się z nimi zmierzyć! Dbanie o zdrowie psychiczne mamy jest bardzo ważne. A teraz konkretnie: jak, jako młoda mama, możesz o siebie zadbać?

Jak jako młoda mama możesz zadbać o siebie i swoje zdrowie psychiczne?

Minimalizuj wyzwania. Opieka nad małym dzieckiem jest angażującym i wymagającym zajęciem. Bardzo prawdopodobne, że często brakuje Ci zasobów na wyzwania codziennego dnia, a co dopiero do inwestowania w rozwój osobisty lub zawodowy. Jeżeli masz możliwość i chcesz się rozwijać: korzystaj z tego! Jednak jeżeli nie czujesz takiej potrzeby, albo nie masz do tego odpowiedniego wsparcia: odpuść. Dzieci szybko rosną, za kilka miesięcy powrócisz do swoich zajęć. Wychowanie małego człowieka jest wystarczająco dużym wyzwaniem, nie musisz na ten czas podejmować innych.

Deleguj opiekę. Dużo się mówi o wyjątkowości relacji matki i dziecka. To prawda, ta relacja jest wyjątkowa. Jednak nie powinna być jedyną. Dzieci potrzebują różnych relacji, dlatego kiedy tylko się da, deleguj opiekę! Poproś przyjaciółkę o zabranie Twojego dziecka na spacer, zapytaj babci, czy pobawi się chwilę z wnukiem, polegaj na swoim partnerze. Niektóre mamy wpadają w pułapkę myślenia “ja to zrobię najlepiej”. Pamiętaj, że jeśli ktoś opiekuje się dzieckiem inaczej, to nie musi oznaczać “gorzej”. Dla dziecka korzyścią będzie nowa twarz, nowy głos, nowe wygłupy. A dla Ciebie to będzie chwila odpoczynku.

terapia dla mam kiedy

Nie odpuszczaj swoich przyjemności. Zastanów się, co sprawiało Ci przyjemność, zanim zostałaś mamą? Prawdopodobnie większość z tych rzeczy możesz realizować, będąc już mamą. Być może będzie to wymagało organizacji albo kreatywności, ale naprawdę warto! Potrzebujemy przyjemności, aby się zrelaksować, odstresować i nabrać nowych zasobów.

Nie zapominaj o swoim śnie i jedzeniu. Wysypianie się z małym dzieckiem często jest trudne, a czasem nawet niemożliwe. Ale pamiętajmy: sen i dieta mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Zadbaj o to, abyś jadła zbilansowane posiłki. Nie muszą być wymyślne, ważne, aby były pożywne. Jeżeli Twoje dziecko kiepsko śpi i utrudnia Ci wysypianie się, spróbuj:
– kłaść się wcześniej spać,
– nie korzystać z ekranów 2 godziny przed snem,
– robić sobie przynajmniej piętnastominutową drzemkę w ciągu dnia,
– i pamiętaj, że nawet najbardziej w wytrwałe w niespaniu dzieci, kiedyś przesypiają noc!

Poszukuj wsparcia społecznego. Zadbaj o utrzymanie kontaktu ze starymi przyjaciółmi albo poszukaj nowych. Wsparcie społeczne jest niesamowicie ważne. Możliwość rozmowy o tym co przeżywasz, może obniżyć Twoje napięcie i pozwolić Ci spojrzeć na jakąś sprawę z innej perspektywy. Poza tym wiele mam mówi o tym, że jedną z najtrudniejszych rzeczy w macierzyństwie jest dla nich nuda i rutyna. Nic dziwnego, nawet najciekawsza książeczka szybciej nudzi się dorosłemu niż dziecku. Rozmowa z dorosłym, we wczesnym macierzyństwie często jest na wagę złota.

Pomyśl o psychoterapii. Jeżeli dostrzegasz obszary do pracy, jeżeli odczuwasz potrzebę psychoterapii, nie wahaj się. Psychoterapia może być cennym źródłem wsparcia. Twój terapeuta będzie stał po Twojej stronie, pomagając Ci zrozumieć emocje, które czujesz i myśli, które przychodzą Ci do głowy. Psychoterapia nie zawsze musi być leczeniem, ale również profilaktyką zdrowia psychicznego.

Nie krytykuj się. Czy wiesz, jaki rodzic, według teorii psychologicznej, jest najlepszy dla dziecka? Wystarczająco dobry rodzic. Nie musisz być idealną mamą, to naturalne, że będą Ci się zdarzały trudniejsze momenty. Pamiętaj jednak, że one nie definiują Twojego macierzyństwa. Jeżeli wpadniesz w pułapkę autokrytyki albo zaczniesz się o coś obwiniać, powiedz mocne STOP! Ani Twojemu dziecku, ani Tobie, nie jest potrzebne Twoje poczucie winy.

terapia online dla mam

Dbanie o siebie w macierzyństwie może nie być łatwe, ale jest bardzo ważne. Dlatego nie zapominaj o sobie młoda mamo! Skorzysta też na tym cała Twoja rodzina! Jeśli czujesz, że trudno Ci się zmotywować lub natłok nowych obowiązków negatywnie wpływa na Twoje samopoczucie, możesz skorzystać z opcji psychologicznej konsultacja rodzicielska online, podczas której terapeuta pomoże Ci rozwiązać te i inne problemy.


Pierwsza sesja terapii

Umów się na sesję terapii online i przekonaj się, jak pomożemy Ci zwyciężyć Twój problem i ile czasu to zajmie.

Formularz Ogólny
Akceptacja polityki prywatności i regulaminu: *
Zgoda na otrzymywanie wiadomości: