7 sposobów na stres w pracy

22-08-2022

Stres ma poważne konsekwencje zdrowotne, od stosunkowo łagodnych (na przykład coraz częstsze przeziębienia i grypy) do potencjalnie poważnych (takich jak choroby serca i zespół metaboliczny)*. W obecnych czasach jest on nieodłącznym elementem życia większości ludzi. Niektórych dotyka on bardziej, innych mniej.

Stres w pracy jest powszechnym zjawiskiem, a znalezienie bezstresowej pracy jest bardzo trudne, czasem wręcz niemożliwe. Skuteczniejsze może okazać się nauczenie kilku sposobów, jak sobie z nim radzić. Oto kilka technik radzenia sobie ze stresem, które możesz wypróbować, jeśli masz trudności z radzeniem sobie ze stresem w pracy

 

Dobry początek dnia to podstawa

 

Wstajesz rano, trzeba nakarmić dzieci i przygotować je do wyjścia. W pośpiechu wypijasz kawę, nie mając czasu na zjedzenie śniadania. Wychodzisz z domu, po czym stoisz w kilkunastu minutowych korkach. Po odwiezieniu dzieci do przedszkola lub szkoły pędzisz do pracy, gdzie czekają na ciebie codziennie nowe obowiązki i zadania.

 

Sam opis takiej sytuacji brzmi nieciekawie, a świadomość tego, że tak wygląda poranek znacznej grupy ludzi, napawa lękiem oraz zniechęceniem. Aby uniknąć takiego początku, spróbuj zorganizować sobie dzień poprzedniego wieczoru. Zaplanuj, co zjecie na śniadanie, w co ubierzesz dzieci. Może uda wam się wyjść kilka minut wcześniej i uniknąć korków, przez co nie będziesz obawiać się spóźnienia do pracy. Taki start sprawi, że z rana unikniesz stresu, co pozytywnie wpłynie na Twoje wyniki w pracy.

 

Zorganizowanie pomoże Ci opanować stres

 

Nawet jeśli jesteś osobą naturalnie niezorganizowaną, planowanie z wyprzedzeniem, aby zachować porządek, może znacznie zmniejszyć stres w pracy. Zorganizowanie czasu oznacza mniej pośpiechu rano, co pozwoli na uniknięcie spóźnienia, a także mniej pośpiechu, aby wykonać wszystkie swoje obowiązki.

Utrzymanie porządku pomoże uniknąć negatywnych skutków bałaganu i wpływa pozytywnie na wydajność w pracy.

 

 

sposoby na stres w pracy

 

 

Jasno określone obowiązki zawodowe

 

Częstym czynnikiem wypalenia zawodowego są niejasno określone wymagania dla pracowników. Zdarza się, że nie znają oni dokładnego zakresu swoich obowiązków, co prowadzi do niejasnych sytuacji, czasem konfliktów – co jest idealnym podłożem dla wzmożenia stresu. Jeśli nie jesteś pewien, czego oczekuje się od Ciebie w pracy lub Twoje obowiązku ulegają zmianie lub rozszerzeniu z niewielkim wyprzedzeniem czasowym, porozmawiaj ze swoim przełożonym. Poświęćcie wspólnie trochę czasu na ich omówienie – takie działanie może odwdzięczyć się złagodzeniem stresu dla was obojga!

 

Unikaj konfliktów

 

Konflikty między współpracownikami odbijają się zarówno na zdrowiu fizycznym, jak i psychicznym. Jeśli to możliwe, staraj się unikać ludzi, którzy nie współpracują dobrze z innymi. Jeśli konflikt i tak Cię znajdzie, upewnij się, że wiesz, jak sobie z nim poradzić.

 

Zadbaj o swoje otoczenie

 

Dyskomfort fizyczny również wpływa na podwyższenie poziomu stresu w pracy – musisz przyznać, że wygodniej pracuję się na obitym krześle biurowym przy odpowiednio dobranym biurku, niż przy ławkach, które pamiętasz z czasów szkolnych.

Nawet małe rzeczy, takie jak hałas w biurze, mogą rozpraszać i powodować uczucie frustracji. Zrób, co możesz, aby stworzyć cichą i kojącą przestrzeń roboczą, w której będziesz czuł się komfortowo.

 

 

stres w pracy

 

 

Wielozadaniowość sprzyja stresowi

 

Wielozadaniowość była kiedyś ogłaszana jako fantastyczny sposób na zmaksymalizowanie czasu i zrobienie więcej w ciągu dnia. Jednak ludzie w końcu zaczęli zdawać sobie sprawę, że jeśli mają telefon przy uchu i jednocześnie wykonują obliczenia, często cierpią na tym ich szybkość i dokładność (nie wspominając o zdrowiu psychicznym).

Zamiast skupiać się na kilku zadaniach jednocześnie, wykonuj je po kolei – dokładnie i starannie. Wpłynie to pozytywnie na Twoje wyniki w pracy i sprawi, że będziesz odczuwał większą satysfakcję po każdym skończonym zadaniu.

 

Relaksująca muzyka

 

Oczywiście nie każda praca pozwala na słuchanie muzyki podczas jej wykonywania. Jednak możesz posłuchać czegoś, co lubisz podczas drogi do pracy lub wracając do domu. Jeśli nie możesz zdecydować się na konkretny utwór lub wykonawcę, na serwisach streamujących muzykę znajduje się dużo playlist stworzonych przez innych użytkowników – wystarczy, że wybierzesz odpowiednią, sprzyjającą Twojemu nastrojowi.

 

Więcej artykułów psychologicznych przeczytasz na naszym blogu: trzymsie.pl/blog

 

*Li J, Loerbroks A, Bosma H, Angerer P. Work stress and cardiovascular disease: a life course perspective. J Occup Health

Dlaczego terapia online z trzymsie.pl?

Pomożemy Ci wygrać z lękiem, natręctwami, depresją, chorobą afektywną dwubiegunową, zaburzeniami odżywiania, uzależnieniami oraz traumami. Wesprzemy Cię także w przypadku problemów związanych z relacjami z innymi, niską samooceną, brakiem motywacji, stresem czy bezsennością, w momencie ważnych zmian życiowych takich jak emigracja, macierzyństwo czy poszukiwanie nowej pracy i trudnych sytuacjach życiowych. Prowadzimy psychoterapię online w nurcie poznawczo-behawioralnym, o najlepiej udowodnionej skuteczności. Jedna sesja terapii trwa 50 minut i kosztuje 140-200 zł.

W trzymsie.pl lubimy konkrety. Naszym celem jest, aby skutecznie pomóc w Twoim problemie.

Umów się na sesję