jak podniesc samoocene

Jak wzmocnić poczucie własnej wartości? Jak sobie poradzić z niską samooceną?

Zaniżone poczucie własnej wartości i niska samoocena często utrudniają Ci funkcjonowanie w życiu codziennym? Unikasz zmian, jesteś skryty, a w głowie pojawiają się myśli, że na nic nie zasługujesz?

Starasz się stwarzać pozory, że świetnie sobie radzisz, jednak jest zupełnie na odwrót? Robisz dobrą minę do złej gry, ale tak naprawdę nie czujesz się pewnie w wielu sytuacjach? Nigdy nie jest za późno, aby zacząć żyć w zgodzie z samym sobą. Oto co możesz zrobić, żeby wzmocnić poczucie własnej wartości.

Rozwijaj się

Często masz wrażenie, iż wszyscy pędzą do przodu, realizując swoje plany i marzenia, a T stoisz w miejscu. Znajomy właśnie ukończył świetny kurs językowy, co pozwoliło mu na podjęcie pracy za granicami kraju, inny znajomy zapisał się na kurs tańca, a jeszcze inna koleżanka zrobiła instruktora jogi. Przeglądasz kolejne media społecznościowe i bijesz się z myślami typu “Jak oni to robią?” Co jest z Tobą nie tak, czemu Twój żywot wygląda zupełnie inaczej? Zaczynasz zastawiać się obowiązkami w pracy, złym samopoczuciem, czy też brakiem czasu i pieniędzy. Zapewne masę swojej energii marnujesz na rzeczy, które nie wnoszą zbyt wiele, powodując niechęć. Poczucie wartości słabnie, stajesz się niepewny. W takich chwilach zastanów się, co sprawia Ci przyjemność, czego chciałbyś spróbować. Zacznij od małych kroków, możliwości jest mnóstwo. Pamiętaj – najlepsza inwestycja to inwestycja w samego siebie. Zdobywaj wiedzę, ucz się nowych rzeczy. Najgorszy jest zawsze ten pierwszy krok, potem jest z górki. Działaj, gdyż czasami to nic nie kosztuje. Powoli zaczniesz dostrzegać efekty swojej pracy, poznasz ludzi, pozyskasz wiele tematów do rozmów, a z czasem sam będziesz mógł pochwalić się nowymi doświadczeniami. Dzięki temu wzmocnisz poczucie własnej wartości i uwierzysz w swoje możliwości.

jak sobie poradzic z niskim poczuciem wlasnej wartosci

Bądź dla siebie przyjacielem

Każdy z nas popełnia błędy. Jesteśmy w końcu tylko ludźmi, mamy do tego prawo. Posiadamy lepsze i gorsze strony. Ktoś powie, że jest za niski, a ktoś inny, że ma za grube nogi. Nie ma ideałów. Ważne jest jednak, abyś nie skupiał się jedynie na swoich wadach. Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Nie pozwól, aby definiowały Cię słabości, staraj się nad nimi pracować. Ucz się na błędach, wyciągaj wnioski. Zapomnij o przeszłości, to już było i nie wróci. Żyj czasem teraźniejszym. Mierz siły na zamiary, nie stawiaj sobie zbyt wysoko poprzeczki. Czasem lepiej jest wziąć trochę mniej na swoje barki, aby potem wywiązać się ze wszystkich obowiązków i finalnie poczuć satysfakcję, zadowolenie. Traktuj siebie jak najlepszego przyjaciela. Zacznij praktykować samoakceptację, która buduje poczucie własnej wartości. Nie szukaj dziury w całym. Skoncentruj się na swoich osiągnięciach, ciesz się nimi. Zaspokajaj własne potrzeby. Czuj się dobrze w swoim ciele. Każdego dnia znajdź chwilę i celebruj drobne sukcesy

Pokaż swoje mocne strony

Zastanów się, w czym jesteś dobry. Lubisz gotować ? Zrób kolację, zaproś najbliższych, a na pewno to docenią, chwaląc Twoją kuchnię i gościnność. Lubisz jazdę na rowerze ? Zacznij trenować, zapisz się na zawody. Czasem sam udział w takiej imprezie daje mnóstwo radości. Dobrze czujesz się na parkiecie? Zapisz się na kurs tańca i powiększaj swoje możliwości. Poznaj swoje mocne strony i nie ukrywaj ich przed ludźmi. Dziel się z innymi swoimi umiejętnościami, a z pewnością zostaną one pozytywnie ocenione. Bądź świadomy swoich atutów, a poczucie własnej wartości będzie rosło w siłę. Jeżeli jest choć jedna rzecz, która sprawia, że dzień staje się lepszy – rób to ! Nie rezygnuj z siebie, ze swoich pasji. Pokaż światu, na co Cię stać.

niska samoocena

Stawiaj na siebie i nie porównuj się

Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie od Ciebie mądrzejszy, sprawniejszy czy też ładniejszy. Nie porównuj się do takich osób, zapomnij o nich na chwilę. Staraj się nie szukać jednostek lepszych od siebie, gdyż prowadzi to często do zaniżania własnej samooceny. Nikt nie jest idealny, a nawet ludzie, których uważasz za lepszych od siebie, zmagają się zwykle z różnorakimi kompleksami i problemami. Każdy z nas jest inny i postrzega świat w odmienny sposób. Zmień zatem kierunek obserwacji i zacznij przypatrywać się własnej osobie. Jeżeli chcesz się porównywać z kimkolwiek, porównuj się właśnie ze sobą, ale z przeszłości. Rzuć okiem na zdjęcia sprzed kilku lat i zobacz, jak się zmieniłeś. Dostrzegaj pozytywne aspekty. Życie ciągle zaznajamia Cię z czymś nowym, dlatego z pewnością zauważysz, że w przeciągu tych kilku ostatnich lat dużo się nauczyłeś. Pamiętaj – nie patrz na innych, gdyż tylko Ty się liczysz i to właśnie Ty jesteś najważniejszy.

Nie krytykuj się nadmiernie

Nie bądź krytyczny wobec siebie. Daj sobie więcej czasu. To Ty jesteś panem swojego losu, dlatego wrzuć na luz. Samokrytycyzm nie wpływa dobrze na poczucie własnej wartości, wręcz przeciwnie. Naucz się wykazywać więcej współczucia, gdyż bardzo często to ty sam robisz sobie krzywdę. Poświęcaj więcej czasu na rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność. Dzięki temu zaczniesz wytwarzać więcej endorfin, które pozytywnie wpłyną na Twoje samopoczucie. Poczuj się dobrze w swoim ciele, zaakceptuj to kim jesteś i kim się stajesz. Zacznij analizować myśli i naucz się panować nad negatywnymi emocjami. Dostrzegaj swoje potrzeby, problemy i wychodź im naprzeciw. Jeśli przychodzi gorszy dzień, nie dołuj się jeszcze bardziej, odpocznij. Zastanów się, co możesz zrobić, żeby było lepiej. Nie miej poczucia winy, jeżeli nie udało Ci się sprostać oczekiwaniom innych. Myśl o sobie, gdyż to Twoje pragnienia i marzenia stoją na pierwszym planie.

niska samoocena

Szukaj celu

Kiedy czujesz, że tracisz poczucie własnej wartości, zacznij stawiać sobie cele. Możesz zacząć powoli, małymi krokami. Pomyśl, co znajduje się w zasięgu ręki i zacznij działać. Każde, nawet małe osiągniecie sprawi, iż nabierzesz pewności siebie. Nie spoczywaj na laurach. Aby funkcjonować, potrzebujesz określonego celu, do którego będziesz dążyć. Z czasem stanie się to Twoją siłą napędową. Im więcej dasz, tym więcej dostaniesz w zamian. Uwierz w siebie i swoje możliwości. Idź za głosem serca i podążaj za tym, w co wierzysz. Zastanów się, co możesz poprawić w swoim życiu, stwórz plan i zacznij go realizować. Nigdy nie przestawaj, pracuj nad sobą każdego dnia. Dzięki temu na pewno zyskasz większe poczucie własnej wartości.

Zacznij wierzyć w siebie i w swoje możliwości. Nie bój się porażki, gdyż po niej wrócisz ze zdwojoną siłą. Słuchaj wewnętrznego głosu, ale tylko wtedy, kiedy będzie pozytywnie nastawiał Cię do świata. Odrzuć złe emocje, staraj się panować nad nimi. Mierz siły na zamiary. Daj sobie pomóc. Przyjmuj komplementy, jednocześnie odwdzięczając się tym samym. Rób to co kochasz, co sprawia Ci przyjemność. Początki mogą być ciężkie, ale małymi krokami dojdziesz do celu.

wysoka samoocena

Pierwsza sesja terapii

Umów się na sesję terapii online i przekonaj się, jak pomożemy Ci zwyciężyć Twój problem i ile czasu to zajmie.

Formularz Ogólny
Akceptacja polityki prywatności i regulaminu: *
Zgoda na otrzymywanie wiadomości:
online terapia dla rodziców

Czym są konsultacje rodzicielskie i kiedy z nich skorzystać?

W przypadku problemów w rodzinie czy wychowawczych rodzic może znaleźć pomoc na konsultacji z psychoterapeutą. Konsultacja rodzicielska online jest dobrym rozwiązaniem, jeśli nie chcemy na ten moment korzystać z opcji terapii dla dzieci, a nie mamy czasu lub możliwości spotkać się w gabinecie terapeuty.

Konsultacje rodzicielskie są przestrzenią, w której rodzice mogą podzielić się swoimi trudnościami, dylematami i pytaniami dotyczącymi wychowania dziecka. Konsultacje rodzicielskie nie są psychoterapią. To raczej krótkoterminowa i dyrektywna forma wsparcia. Rodzice otrzymają konkretne wskazówki i narzędzia do radzenia sobie w swojej sytuacji rodzinnej.

konsultacje dla rodziców online

Z jakimi problemami możesz jako rodzic zgłosić się na konsultację rodzicielską?

Twoje dziecko przeżywa wybuchy złości, które są trudne do powstrzymania. Złość jest naturalnym elementem życia i to zupełnie normalne jeżeli Twoje dziecko się złości. W dodatku, dzieci często nie mają jeszcze tak ukształtowanych mechanizmów, żeby wyrażać swoją złość w łagodny sposób. Często im młodsze dziecko, tym intensywniejsze są wyrażane przez nie emocje. Jeżeli jednak Twoje dziecko wpada w stan złości często albo trudno mu z tego stanu powrócić do równowagi możesz sięgnąć po wsparcie psychologiczne. W takiej sytuacji psycholog zrobi dokładny wywiad i postara się odnaleźć źródło problemów. Być może zaleci dodatkową konsultację np. z neurologiem. Potem wspólnie z rodzicami opracuje system reagowania w chwilach złości. Taki system powinien pomóc w profilaktyce oraz w regulowaniu wybuchów złości.

Jesteście w trakcie dużej zmiany w rodzinie. Jeżeli w Waszej rodzinie dochodzi obecnie do dużych zmian, warto odnieść się do wiedzy psychologicznej, która pomoże Wam dobrze w tym czasie zaopiekować dziecko. Dużą zmianą jest np. przeprowadzka, narodziny rodzeństwa albo śmierć bliskiej osoby. Choć dzieci są bardzo elastyczne i z reguły szybciej dostosowują się do zmian niż dorośli, mogą w tym czasie wymagać opieki. Psycholog wysłucha, jak zmieniło się Wasze życie i udzieli Wam porady, jak w takiej sytuacji możecie pomóc dziecku się zaadaptować.

Widzisz u siebie objawy wypalenia rodzicielskiego. Termin „wypalenie rodzicielskie” jest dość nowy, ale opisuje zjawisko, które funkcjonuje od dawna. Opieka nad dzieckiem jest wymagającym zajęciem. To pozostawanie w stałym kontakcie, uważności na czyjeś potrzeby oraz uważaniu, aby dziecko nie zrobiło sobie krzywdy. Może zdarzyć się tak, że będziesz czuł ogromną miłość do swojego dziecka, ale równocześnie w tym samym czasie poczujesz się wypalony. Objawy wypalenia to: zmęczenie psychofizyczne, dystans emocjonalny i nieefektywność. Taki stan może dotyczyć nawet 12% rodziców! Dlatego pozostawaj czujny na swój stan, ponieważ Twoje samopoczucie jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka. Jeżeli poczujesz, że nie dajesz rady, nie wahaj się i skorzystaj z konsultacji rodzicielskiej.

terapia dla rodziców kiedy warto

Przed Twoim dzieckiem czekają wyzwania rozwojowe. Są takie momenty w rozwoju, które są niezwykle ważne np.: odpieluchowanie, odstawienie od piersi, rozpoczęcie przedszkola czy szkoły, kryzys dojrzewania. Jako rodzic możesz w tym czasie sięgnąć po wiedzę psychologiczną, która pomoże Ci dobrze przeprowadzić dziecko przez te wyzwania, które stawia mu rozwój. Psycholog opowie Ci, z czym wiąże się dane wyzwanie rozwojowe, opowie Ci, jak dziecko może przez nie przejść. Przygotuje dla Ciebie strategie, z których będziesz mógł skorzystać w razie trudności.

W Waszej rodzinie jest dużo konfliktów. Trudno znaleźć rodzinę, która nigdy się nie kłóci i nie chodzi też o to, aby w ogóle się nie kłócić. Jednak kiedy konfliktów jest dużo, a ich intensywność eskaluje, warto zastanowić się nad tą sytuacją. Klimat emocjonalny rodziny wpływa na rozwój dziecka. Dlatego jeżeli w Waszej rodzinie występuje wysoki poziom konfliktów, dobrze jest skorzystać z konsultacji rodzicielskiej i zastanowić się, dlaczego dochodzi do takich sytuacji.

Czujesz, że taka forma pomocy jest Ci potrzebna. Twoja intuicja jako rodzica jest bardzo ważna. Jeżeli problem jest dla Ciebie trudny do zdefiniowania, ale czujesz, że coś nie gra w relacji z Twoim dzieckiem albo niepokoi Cię jego rozwój, to zaufaj swojej intuicji i sięgnij po wsparcie. Psycholog porozmawia z Tobą w sposób empatyczny i nieoceniający, zrobi z Tobą dokładny wywiad i nazwie Twoje wątpliwości. Kiedy problem zostanie już nazwany, łatwiej będzie znaleźć dla niego rozwiązanie.

Jak wyglądają konsultacje rodzicielskie?

Z konsultacji rodzicielskich korzystają rodzice dziecka. Może się tak zdarzyć, że psycholog zaprosi na spotkanie też dziecko, jeżeli będzie to uzasadnione dla dobrego rozwiązania sytuacji. Jednak na ogół interwencja w kierunku rodziców jest zupełnie wystarczająca. Jako rodzic masz ogromny wpływ na dziecko. Często rozmowa z samym rodzicem, udzielenie mu porady i zaproponowanie konkretnych strategii wprowadza realną zmianę w klimacie emocjonalnym rodziny i zachowaniu dziecka.

konsultacja rodzicielska online

W psychologii o rodzinie myślimy jak o systemie naczyń połączonych. Stan rodzica wpływa na stan dziecka i odwrotnie, jeżeli dziecko jest zaniepokojone, w rodzicu szybko również pojawia się napięcie. Konsultacje rodzicielskie to krótkoterminowa i dyrektywna interwencja psychologiczna. Taka forma pracy cechuje się dużą elastycznością i nastawieniem na szybką pomoc danej rodzinie. Jeżeli czujesz, że psychologiczna konsultacja rodzicielska online mogłyby pomóc Twojej rodzinie, nie wahaj się z nich skorzystać. Umówienie się na takie konsultacje w formie online jest możliwe również na trzymsie.pl.


Pierwsza sesja terapii

Umów się na sesję terapii online i przekonaj się, jak pomożemy Ci zwyciężyć Twój problem i ile czasu to zajmie.

Formularz Ogólny
Akceptacja polityki prywatności i regulaminu: *
Zgoda na otrzymywanie wiadomości:
psychoterapia online dla mlodych mam

Jak świeżo upieczone (i nie tylko) mamy mogą zadbać o swoje zdrowie psychiczne?

Szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko. Znasz to zdanie? Jest bardzo prawdziwe, stan matki wpływa na stan dziecka. Jednak nie zawsze to jest takie proste.

Macierzyństwo, choć jest szczególną przygodą, jest też wysiłkiem emocjonalnym. To bycie w stałym kontakcie, w bliskiej relacji. Nieustanne pozostawanie w czujności na czyjeś potrzeby i duża zmiana dotychczasowego życia. To wszystko może sprawiać, że młoda mama, aby zachować dobre samopoczucie, musi szczególnie o nie zadbać.

Dlaczego młodym mamom tak trudno zadbać o siebie?

● Bo mają na to bardzo mało czasu. Żeby młoda mama zadbała o siebie, potrzebuje konkretnego planu i organizacji.
● Niemowlaki potrzebują obecności opiekuna. Aby młoda mama mogła zadbać o siebie, musi mieć kogoś, komu może z zaufaniem powierzyć swoje dziecko.
● Mamy czują się odpowiedzialne za swoje dziecko i wierzą, jeśli dadzą z siebie wszystko, ich dziecko będzie dobrze zaopiekowane.
● Bo w ich otoczeniu inne młode mamy o siebie nie dbają.
● Czasem nosimy w sobie przekaz, że macierzyństwo jest równoznaczne z całkowitym poświęceniem się, a nie zawsze tak musi być.

psycholog dla matek

Jak widać, trudów jest sporo, ale warto się z nimi zmierzyć! Dbanie o zdrowie psychiczne mamy jest bardzo ważne. A teraz konkretnie: jak, jako młoda mama, możesz o siebie zadbać?

Jak jako młoda mama możesz zadbać o siebie i swoje zdrowie psychiczne?

Minimalizuj wyzwania. Opieka nad małym dzieckiem jest angażującym i wymagającym zajęciem. Bardzo prawdopodobne, że często brakuje Ci zasobów na wyzwania codziennego dnia, a co dopiero do inwestowania w rozwój osobisty lub zawodowy. Jeżeli masz możliwość i chcesz się rozwijać: korzystaj z tego! Jednak jeżeli nie czujesz takiej potrzeby, albo nie masz do tego odpowiedniego wsparcia: odpuść. Dzieci szybko rosną, za kilka miesięcy powrócisz do swoich zajęć. Wychowanie małego człowieka jest wystarczająco dużym wyzwaniem, nie musisz na ten czas podejmować innych.

Deleguj opiekę. Dużo się mówi o wyjątkowości relacji matki i dziecka. To prawda, ta relacja jest wyjątkowa. Jednak nie powinna być jedyną. Dzieci potrzebują różnych relacji, dlatego kiedy tylko się da, deleguj opiekę! Poproś przyjaciółkę o zabranie Twojego dziecka na spacer, zapytaj babci, czy pobawi się chwilę z wnukiem, polegaj na swoim partnerze. Niektóre mamy wpadają w pułapkę myślenia “ja to zrobię najlepiej”. Pamiętaj, że jeśli ktoś opiekuje się dzieckiem inaczej, to nie musi oznaczać “gorzej”. Dla dziecka korzyścią będzie nowa twarz, nowy głos, nowe wygłupy. A dla Ciebie to będzie chwila odpoczynku.

terapia dla mam kiedy

Nie odpuszczaj swoich przyjemności. Zastanów się, co sprawiało Ci przyjemność, zanim zostałaś mamą? Prawdopodobnie większość z tych rzeczy możesz realizować, będąc już mamą. Być może będzie to wymagało organizacji albo kreatywności, ale naprawdę warto! Potrzebujemy przyjemności, aby się zrelaksować, odstresować i nabrać nowych zasobów.

Nie zapominaj o swoim śnie i jedzeniu. Wysypianie się z małym dzieckiem często jest trudne, a czasem nawet niemożliwe. Ale pamiętajmy: sen i dieta mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Zadbaj o to, abyś jadła zbilansowane posiłki. Nie muszą być wymyślne, ważne, aby były pożywne. Jeżeli Twoje dziecko kiepsko śpi i utrudnia Ci wysypianie się, spróbuj:
– kłaść się wcześniej spać,
– nie korzystać z ekranów 2 godziny przed snem,
– robić sobie przynajmniej piętnastominutową drzemkę w ciągu dnia,
– i pamiętaj, że nawet najbardziej w wytrwałe w niespaniu dzieci, kiedyś przesypiają noc!

Poszukuj wsparcia społecznego. Zadbaj o utrzymanie kontaktu ze starymi przyjaciółmi albo poszukaj nowych. Wsparcie społeczne jest niesamowicie ważne. Możliwość rozmowy o tym co przeżywasz, może obniżyć Twoje napięcie i pozwolić Ci spojrzeć na jakąś sprawę z innej perspektywy. Poza tym wiele mam mówi o tym, że jedną z najtrudniejszych rzeczy w macierzyństwie jest dla nich nuda i rutyna. Nic dziwnego, nawet najciekawsza książeczka szybciej nudzi się dorosłemu niż dziecku. Rozmowa z dorosłym, we wczesnym macierzyństwie często jest na wagę złota.

Pomyśl o psychoterapii. Jeżeli dostrzegasz obszary do pracy, jeżeli odczuwasz potrzebę psychoterapii, nie wahaj się. Psychoterapia może być cennym źródłem wsparcia. Twój terapeuta będzie stał po Twojej stronie, pomagając Ci zrozumieć emocje, które czujesz i myśli, które przychodzą Ci do głowy. Psychoterapia nie zawsze musi być leczeniem, ale również profilaktyką zdrowia psychicznego.

Nie krytykuj się. Czy wiesz, jaki rodzic, według teorii psychologicznej, jest najlepszy dla dziecka? Wystarczająco dobry rodzic. Nie musisz być idealną mamą, to naturalne, że będą Ci się zdarzały trudniejsze momenty. Pamiętaj jednak, że one nie definiują Twojego macierzyństwa. Jeżeli wpadniesz w pułapkę autokrytyki albo zaczniesz się o coś obwiniać, powiedz mocne STOP! Ani Twojemu dziecku, ani Tobie, nie jest potrzebne Twoje poczucie winy.

terapia online dla mam

Dbanie o siebie w macierzyństwie może nie być łatwe, ale jest bardzo ważne. Dlatego nie zapominaj o sobie młoda mamo! Skorzysta też na tym cała Twoja rodzina! Jeśli czujesz, że trudno Ci się zmotywować lub natłok nowych obowiązków negatywnie wpływa na Twoje samopoczucie, możesz skorzystać z opcji psychologicznej konsultacja rodzicielska online, podczas której terapeuta pomoże Ci rozwiązać te i inne problemy.


Pierwsza sesja terapii

Umów się na sesję terapii online i przekonaj się, jak pomożemy Ci zwyciężyć Twój problem i ile czasu to zajmie.

Formularz Ogólny
Akceptacja polityki prywatności i regulaminu: *
Zgoda na otrzymywanie wiadomości: