Kiedy psychoterapia pomaga?

Kiedy udać się do psychoterapeuty?

„Skuteczność psychoterapii poznawczo-behawioralnej została udowodniona wieloma badaniami. Jest to użyteczna forma leczenia w przypadku problemów życiowych. W procesie psychoterapii uczymy się rozumieć swoje myśli, emocje i zachowania. Wspólnie z terapeutą opracowujemy i wzmacniamy konstruktywne sposoby radzenia sobie w życiu. Jak możesz rozpoznać swoją gotowość i potrzebę do podjęcia psychoterapii?”

Psychoterapia jest formą pomocy, dzięki której możesz otrzymać wsparcie w radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi, nadmiernym stresem, zmianami życiowymi, a nawet dolegliwościami zdrowotnymi. Skuteczność psychoterapii poznawczo-behawioralnej została udowodniona wieloma badaniami. Jest to użyteczna forma leczenia w przypadku problemów życiowych. W procesie psychoterapii uczymy się rozumieć swoje myśli, emocje i zachowania. Wspólnie z terapeutą opracowujemy i wzmacniamy konstruktywne sposoby radzenia sobie w życiu. Decyzja o podjęciu psychoterapii może być trudna. Pacjenci zmagają się z wieloma oporami: kwestie finansowe, obawa przed stygmatyzacją społeczną, brak pomysłu na wybór psychoterapeuty czy brak czasu. Niektórzy starają się odwlekać moment podjęcia terapii. Jak rozpoznać swoją gotowość i potrzebę do podjęcia psychoterapii?

Pamiętaj:

Zawsze warto jest poprosić o pomoc. Nie oznacza to słabości. Korzystanie z porady psychoterapeuty jest czymś normalnym i nie jest to absolutnie żadnej powód do wstydu!

Psychoterapia pomoże, kiedy wszystko, co czujesz, jest intensywne

Wszyscy doświadczają trudnych emocji: złości, smutku, lęku. Warto jednak przyjrzeć się jakie rozmiary mają Twoje emocje? Czy są to ataki, wybuchy, które trudno Ci powstrzymać? Czy w trakcie przeżywania trudnych emocji w sposób niekontrolowany krzywdzisz innych? Czy przeżywanie tych emocji sprawia, że nie jesteś w stanie realizować swoich zadań życiowych? Czy w takich chwilach tracisz nad sobą kontrolę? Jeżeli na którekolwiek z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco, zapewne sam jesteś zaniepokojony. To znak, że rzeczywistość, z którą obecnie się zmagasz, może być zbyt przytłaczająca i możesz potrzebować profesjonalnej pomocy. Ważne, aby zwrócić uwagę na swój styl myślenia: czy znasz katastrofizowanie? Czy to Twój styl myślenia w stresującej sytuacji? Kiedy w Twoim życiu pojawia się jakieś niespodziewane wyzwanie, czy od razu zakładasz najczarniejszy scenariusz? Ta intensywna forma lęku, w której każde zmartwienie przyjmuje maksymalne rozmiary i jest traktowane jako realne i pewne zagrożenie, może być silnie destabilizująca. Inną, bardzo poważną, intensywną formą lęku jest atak paniki. Atak paniki to nagły, silny i nieprzewidywalny atak, w którym często występuje obawa o swoje życie. Atak paniki wiąże się z szeregiem objawów somatycznych: przyspieszony oddech, kołatanie serca, wzrost ciśnienia, drżenie ciała, napadowy ból głowy czy brzucha. Może się też pojawić poczucie odrealnienia lub oderwania od rzeczywistości. Postać napadową i intensywną może też przyjmować złość. W ataku złości krzywdzimy siebie i innych. Zdarza się, że osoby w ataku niszczą rzeczy, otoczenie wokół. Czasami nawet dochodzi do tak silnego ataku, że w następstwie, osobie cierpiącej trudno jest sobie przypomnieć szczegóły i sekwencję wydarzeń. Takie ataki złości to znak, że brakuje konstruktywnych sposobów radzenia sobie, w repertuarze Twojej odporności psychicznej. Psychoterapia zajmuje się wzmacnianiem odporności psychicznej w oparciu o nasze zasoby. Dzięki temu łatwiej można odzyskać kontrolę nad swoim przeżywaniem świata.

pomoc psychologiczna - kiedy warto
Jeżeli doświadczyłeś/aś intensywnego, negatywnego wydarzenia, a wspomnienie tego wydarzenia jest nawracające i utrudnia Ci codzienne funkcjonowanie, warto skorzystać z pomocy psychologicznej.

Sesje z psychoterapeutą po traumatycznym wydarzeniu

Zwykliśmy myśleć o traumie jako o bardzo rzadkim i ekstremalnym wydarzeniu. W psychologii wiele jest opisów sytuacji potencjalnie traumatycznych: zagrożenie życia, zagrożenie utraty zdrowia lub doznania obrażenia ciała, bycie świadkiem wydarzenia, w którym ktoś mógł ucierpieć. We wszystkich opisach trauma opisywana jest jako zjawisko nagłe, niekontrolowane i wiąże się z ryzykiem powstania zaburzeń psychicznych. Warto jednak zaznaczyć, że we współczesnej psychologii odchodzi się od obiektywnej klasyfikacji wydarzeń traumatycznych. Psycholodzy obecnie raczej kierują się opisem przeżycia cierpiącej osoby. Jedno jest pewne: jeżeli doświadczyłeś intensywnego, negatywnego wydarzenia, a wspomnienie tego wydarzenia jest nawracające i utrudnia Ci codzienne funkcjonowanie, warto skorzystać z pomocy psychologicznej. Niektóre osoby, na trudne wydarzenia reagują w bardziej maniakalny niż depresyjny sposób: prezentują hiperaktywność lub bezsenność. Takie objawy może być trudniej wychwycić, ponieważ z reguły w szkole lub miejscu pracy jesteśmy chwaleni za większą skuteczność. Taki stan na dłuższą metę jest bardzo szkodliwy i wymagający dla organizmu.

Terapeuta pomoże, kiedy jesteś w żałobie

Jeżeli doświadczyłeś ważnej, trudnej utraty to bardzo ważne, aby w pełny i dobry sposób przeżyć żałobę. W psychologii opisuje się kilka stadiów żałoby: zaprzeczanie, gniew, targowanie się, depresja, akceptacja. W pierwszym odruchu nie dowierzamy, myślimy: to nie może być prawda, to nie przydarza się mnie. Następnie przeżywamy gniew na los, Boga, świat, bliskich. W etapie targowania się próbujemy znaleźć sposób na naprawienie rzeczywistości, na odnalezienie realnego wpływu na sytuację (z reguły jest to niemożliwe). W stadium depresji zapadamy w smutek i żal, zaczynamy pełniej rozumieć sytuację, która nam się przydarzyła. Akceptacja to moment, w którym rozumiemy brak możliwości zmiany sytuacji i potrafimy zdrowo funkcjonować w nowej rzeczywistości. Wiele osób nie pozwala sobie na pełne przeżycie tego procesu. Czasami ktoś pomija stadium złości czy depresji i zbyt szybko uznaje, że trzeba żyć dalej, że nie ma co się już zamartwiać. Czasami ktoś zatrzymuje się w którymś stadium i trudno mu dojść do akceptacji nowej sytuacji. Wsparcie psychologiczne tworzy solidną konstrukcję, o którą możemy się oprzeć, tylko z pełnym poczuciem bezpieczeństwa można sobie pozwolić na pełne przeżycie smutku wynikającym z żałoby. Nieprzepracowana żałoba może powracać do nas latami i powodować kolejne problemy emocjonalne. Dobrze przeżyta żałoba tworzy wielki potencjał do wzrostu osobistego.

Cierpisz na niewytłumaczalne problemy ze zdrowiem? To mogą być zaburzenia psychosomatyczne

Problemy emocjonalne mogą wpłynąć na nasze ciało. Wiele badań wykazało negatywny wpływ stresu na funkcjonowanie organizmu. Długotrwałe przeżywanie stresu wymusza na naszym ciele przystosowanie się poprzez wzrost ciśnienia czy osłabienie funkcji odpornościowych. Może się też okazać, że jesteśmy tak oddzieleni od swoich emocji, że nasze problemy manifestują się w nawracających infekcjach czy dolegliwościach bólowych. Jeżeli doświadczasz takich problemów i wyczerpałeś ścieżkę diagnostyczną podłoża somatycznego, a nadal nie znajdujesz wytłumaczenia dla Twoich problemów ze zdrowiem, warto skontaktować się z psychoterapeutą. Być może wspólnie ze specjalistą odnajdziecie źródło Twoich dolegliwości, a terapia będzie dla Ciebie wsparciem, bardzo potrzebnym w mierzeniu się z problemami zdrowotnymi.

Pomoc w przypadku choroby lub zmiany nawyków

Terapia będzie również pomocna jeśli Ty lub ktoś Ci bliski cierpi na poważną chorobę, która sprawiła, że życie Twoje i Twojej rodziny diametralnie się zmieniło.

Czasami przewlekłe choroby powodują, że musimy całkowicie zmodyfikować tryb życia i nasze nawyki. Może to być niezwykle trudne. Terapeuta pomoże Ci przystosować się do zmian, znaleźć motywację i wytrwać w postanowieniach.

psychosomatyczne zaburzenia terapia
Nasz umysł wpływa na nasze ciało. Zaburzenia psychosomatyczne to dolegliwości somatyczne cielesne, które mają swoje podłoże w psychice.

Psychoterapia przy nadużywaniu substancji psychoaktywnych

Jeżeli regularnie spożywasz alkohol, sięgasz po narkotyki czy inne substancje psychoaktywne może to być oznaką nieradzenia sobie. Substancje psychoaktywne są silnie uzależniające. Uzależnienie prowadzi do utraty kontroli nad swoim zachowaniem, natrętnych myśli związanych z daną substancją oraz zaniedbywaniem swoich obowiązków, relacji, a nawet dotychczasowych przyjemności. Jeżeli w Twojej rodzinie istnieje przypadek uzależnienia, oznacza to, że jesteś w grupie ryzyka rozwoju uzależnienia. Substancje psychoaktywne nie są konstruktywnym sposobem radzenia sobie ze stresem.

Specjalista pomoże przy problemach w bliskich relacjach

W bliskich relacjach najszybciej widać konsekwencje problemów psychicznych. Jeżeli czujesz, że trudno Ci połączyć się emocjonalnie z dotychczas bliskimi osobami, oznacza to, że potrzebujesz profesjonalnego wsparcia, które pozwoli Ci do nich powrócić. Podwyższony poziom konfliktu w rodzinie na pewno rzutuje na Twój stan emocjonalny i może być wskazaniem do terapii. Osoby, z którymi jesteśmy najbardziej związani, z reguły najszybciej zauważają nasze trudności. Jeżeli ktoś z kimś pozostajesz w znaczącej relacji, zasugeruje Ci wizytę u psychoterapeuty, postaraj się odebrać to jako wyraz troski o Twoje zdrowie i szczęście.

Spędzasz dziennie godzinę lub więcej na martwienie się? Warto porozmawiać o tym z terapeutą

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne rekomenduje* rozważenie psychoterapii jeżeli jakaś sprawa wpływa negatywnie na Twoje samopoczucie i zakłóca to Twoje życie w różnych obszarach, a dokładniej:

• myślenie o problemie lub walka z nim zajmuje przynajmniej godzinę dziennie
• problem powoduje uczucie wstydu lub pragnienie izolacji społecznej
• problem sprawia, że jakość Twojego życia spadła
• problem negatywnie wpłynął na relacje z innymi, radzenie sobie w szkole lub pracy
• dokonałeś/aś istotnych zmian w swoim życiu lub rozwinąłeś/aś nowe przyzwyczajenia, by radzić sobie z problemem.

Jeżeli większość powyższych punktów opisuje Twoją rzeczywistość psychiczną, koniecznie rozważ kontakt z psychoterapeutą.

psychoterapia dla kogo
Masz wrażenie, że jesteś w potrzasku lub beznadziejnej sytuacji? Terapeuta może Ci pomóc.

Czujesz się w potrzasku? Wypróbuj psychoterapii

Czasami różne problemy i wydarzenia w naszym życiu sprawiają, że czujemy się przytłoczeni. Nie mamy na co czekać, wydaje się, że już nic się nie zmieni. Jeżeli doświadczasz takich uczuć i masz wrażenie, że jesteś w potrzasku lub beznadziejnej sytuacji, zwróć się o pomoc do psychoterapeuty. Pomoże Ci on zmienić sytuację lub – jeśli nie jest ona zależna od Ciebie – Twoje podejście do zaistniałych warunków i rzeczywistości. Pamiętaj, nawet jeśli czujesz, że nigdy nie będzie lepiej, taki stan rzeczy nie będzie trwać wiecznie.

Nie bój się szukać pomocy.

Kusząca może być wizja przeczekania i liczenia na to, że sprawy same się uporządkują. Rzeczywistość jednak jest taka – im dłużej będziesz zwlekał, tym trudniej będzie Ci poradzić sobie z problemami. Wizyta u psychoterapeuty jest elementem konstruktywnego radzenia sobie. Być może już kilka rozmów wystarczy, aby jakość Twojego życia się poprawiła. Ważne, aby wybrany przez Ciebie psychoterapeuta posiadał odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia terapii. Jeżeli w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania nie masz dostępu do profesjonalnej psychoterapii, skorzystaj z terapii online. Pamiętaj, że zwrócenie się do psychoterapeuty nie oznacza, że jesteś “słaby/a”, w żadnym wypadku nie znaczy, że jesteś “dziwny/a” lub co gorsza “nienormalny/a” (nigdy tak nie myśl!). Pamiętaj, że z terapii korzysta coraz więcej osób. To nic złego prosić o pomoc. Psychoterapeuci to tacy sami specjaliści jak lekarze czy prawnicy – kształcą się wiele lat po to, żeby rozwiązać Twój problem. Nie sposób, żebyś miał/a taką samą wiedzę o psychologii, jaką posiadają oni. Dlatego warto dać sobie pomóc. Pamiętaj, że zawsze istnieje rozwiązanie, czasami nie jesteśmy w stanie sami go znaleźć.


Pierwsza sesja terapii

Umów się na sesję terapii online i przekonaj się, jak pomożemy Ci zwyciężyć Twój problem i ile czasu to zajmie.

Formularz Ogólny
Akceptacja polityki prywatności i regulaminu: *
Zgoda na otrzymywanie wiadomości:
jak mogę się zrelaksować

Jak się zrelaksować? Sposoby na stres.

„Stres jest nieodłączną częścią naszego życia. Nie da się go pokonać całkowicie, ale są różne sposoby na jego zmniejszenie.”

Nieustanna presja w pracy, obowiązki, które nas przytłaczają lub napływ sprzecznych informacji z wielu źródeł – wszystkie te czynniki mogę nas stresować. Żyjemy w czasach, w których stres spotykamy na każdym kroku. Jest on nieodłączną częścią naszego życia. Przewlekły nadmierny stres oddziałuje negatywnie na nasze ciało i psychikę. W efekcie może powodować wiele chorób. Stresu nie da się pokonać całkowicie, jednak są różne sposoby na obniżenie jego poziomu. Sprawią one, że będzie nam łatwiej w codziennym życiu.

Pielęgnuj swoje hobby

Gdy zajmujesz się tym, co lubisz, nie masz czasu na denerwowanie się. Interesujesz Cię fotografia? Wyjdź na spacer z aparatem w dłoni. Uwielbiasz gotować? Przygotuj dla swoich najbliższych kolację dorównującą tym z najlepszych restauracji. A może Twoją pasją jest malowanie czy układanie puzzli? Każda czynność wymagająca od nas skupienia jest dobra – nie w głowie nam wtedy stresowanie się.

Znajdź coś, co Cię pasjonuje i pozwoli Ci oderwać się od myśli o stresujących sytuacjach.

Odrobina sportu w walce ze stresem

Czy kiedykolwiek zwróciłeś/aś uwagę na to, jak oddychasz, gdy jesteś zrelaksowany/a? Gdy zaczynamy się denerwować, nasze oddechy są krótkie, urywane. Do komórek dociera niewystarczająca ilość tlenu. Zaburzone zostają wtedy podstawowe procesy życiowe, a co za tym idzie, denerwujemy się bardziej. Głębokie oddechy są dobrym sposobem na obniżenie stresu. Wysyłamy wtedy do mózgu informację „Hej! Chyba najwyższy czas się uspokoić!”

Spróbujmy skupić się na oddechu. Już sama ta czynność pomoże obniżyć poziom zdenerwowania. Ćwiczenia oddechowe pozwolą Ci kontrolować oddech, co podnosi szanse na zredukowanie stresu. Dużą ich zaletą jest fakt, że nikt z Twojego otoczenia nawet nie zwróci uwagi na to, że jesteś w trakcie ćwiczeń! Są one króciutkie, łatwe, niezauważalne i co jest najbardziej istotne – skuteczne.

Zrelaksuj się dzięki… zdrowej diecie

Odpowiednia dieta zredukuje stres, z którym zmagamy się każdego dnia. Zdrowe nawyki żywieniowe podniosą poziom serotoniny we krwi (hormon o działaniu uspokajającym i przeciwdepresyjnym), poprawią nasz układ odpornościowy, rozluźnią nasze mięśnie. Wpłyną też pozytywnie na naszą sylwetkę, co jest kolejnym plusem. Pamiętajmy o dziennym zapotrzebowaniu na warzywa i owoce. Nie zapominajmy również o odpowiednim nawodnieniu organizmu. A jeśli od czasu do czasu najdzie Cię ochotą na czekoladowy batonik, nie krępuj się, długi spacer do sklepu lub wyjście na rower pozwoli Ci go zjeść bez wyrzutów sumienia.

Spisz swoje myśli

Spróbuj pozbyć się burzy zalewających Cię myśli przez spisanie ich. Jeśli jesteś zdenerwowany, wycisz się na kilka chwil i zapisz swoje uczucia oraz zmartwienia na kartce, w pamiętniku czy aplikacji na telefonie. Nie musi to być zapisane wierszem, nie musi być nawet ortograficznie poprawne – ważne, że skupisz się na wyrzuceniu złych myśli z głowy. Kto wie, może kiedyś podzielisz się z kimś swoimi zapiskami i uzna on, że masz potencjał do zostania następnym wieszczem narodowym?

Zrelaksuj się dzięki aromaterapii

W aromaterapii używane są w naturalne olejki eteryczne, których większość posiada właściwości relaksujące. Na początek wystarczy Ci kominek aromaterapeutyczny i olejek o ulubionym zapachu. Antystresowe działania mają między innymi zapach różany, lawendowy, szałwiowy lub rozmarynowy. Wlewasz kilka kropel do kominka, podpalasz knot (zapałki i świeczka są wymaganym elementem) i voilà! Możemy rozkoszować się cudowną wonią unoszącą się w powietrzu, przy okazji korzystając z jej zbawiennego wpływu na nasze samopoczucie.

sposoby na stres
Zapachy potrafią pozytywnie wpłynąć na nasze samopoczucie.

Zwiedzaj lasy w Twojej okolicy 

Natura jest nieodłączną częścią naszego życia, otacza nas z każdej strony, w każdym momencie dnia. Jeśli przytłacza Cię jakaś sytuacja, gdy siedzisz w pracy za biurkiem, jedyne co musisz zrobić to… wyjrzeć przez okno. Samo patrzenie w niebo i niezagłębianie się w stresujące myśli potrafi znacząco poprawić nam nastrój. A gdy to nie wystarcza, musisz po prostu wyruszyć w świat… albo do lasu.

Jak widzisz, jest wiele metod, które w każdej chwili mogą zrelaksować Twój dzień. Nie musi to być nic wyszukanego, jak (aktualnie niedostępny) weekend w spa, który znacząco może uszczuplić Twój portfel. Ważne, żebyś znalazł/a kilka sposobów, które zadziałają na Ciebie i wracał/a do nich w stresujących momentach. Czasami wystarczy nawet miłe słowo od nieznajomego i dzień staje się lepszy, a zdenerwowanie ucieka w niepamięć. Pamiętaj tylko o tym, że nieznajomy też może mieć gorszy dzień i jedno słowo od Ciebie zmieni jego humor.


Pierwsza sesja terapii

Umów się na sesję terapii online i przekonaj się, jak pomożemy Ci zwyciężyć Twój problem i ile czasu to zajmie.

Formularz Ogólny
Akceptacja polityki prywatności i regulaminu: *
Zgoda na otrzymywanie wiadomości: